3D-simuleringar pekar på att bilden på lakanen bildades på en basrelief, vilket återupptar debatten om dess äkthet och historiska ursprung
Det heliga lakanet i Turin, en av kristendomens mest gåtfulla reliker, är återigen i centrum för kontroversen. En ny analys med hjälp av tredimensionell modellering visar att tyget inte skulle ha täckt en riktig människokropp, utan att det skulle ha formats över en basrelief, troligen som en del av en medeltida konstnärlig framställning.
Studien, som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Archaeometry, genomfördes av Cicero Moraes, en brasiliansk designer specialiserad på historiska ansiktsrekonstruktioner. Genom digitala simuleringar jämförde Moraes hur ett tyg beter sig när det täcker en tredimensionell kropp jämfört med en plan eller något upphöjd yta. Resultaten visar att när tyget läggs över en verklig kropp förvrängs det och ger en breddad bild, ett fenomen som kallas ”Agamemnon-effekten”, vilket inte stämmer överens med den exakta och symmetriska bilden som ses på Sargentina.
Däremot, när tyget appliceras på en basrelief, behåller den resulterande bilden mer realistiska proportioner, liknande dem som finns på Turinsvepningen. Detta ledde forskaren till slutsatsen att figuren kunde ha skapats genom kontakt med en fast matris, möjligen av trä, sten eller metall, pigmenterad eller uppvärmd för att överföra silhuetten.
Hypotesen är inte helt ny, men den får stöd av den senaste generationens digitala verktyg. Den dokumenterade uppkomsten av reliken på 1300-talet, en tid rik på religiösa avbildningar i basrelief, tillsammans med tidigare dateringar som placerar dess ursprung mellan 1260 och 1390, stärker teorin att Sargumenta Santa skulle kunna vara resultatet av ett konstnärligt verk snarare än ett fysiskt vittnesbörd om Jesu korsfästelse.
Även om Moraes medger att man inte helt kan utesluta att bilden har sitt ursprung i en mänsklig kropp, anser han att den förklaring som är mest förenlig med de aktuella uppgifterna är att det rör sig om ett sofistikerat konstverk, skapat av någon med omfattande tekniska kunskaper och estetisk känsla.
Denna nya synvinkel utmanar inte bara djupt rotade övertygelser, utan visar också hur tekniken kan ge nya perspektiv på stora mysterier från det förflutna. Forskningen öppnar dörren för en omprövning av det symboliska och kulturella värdet av Sabaens lakan, bortom dess äkthet som religiös relik.