Tusentals svenska som arbetade mellan 1975 och 1993 kan få en betydande pensionsåterbetalning, men tidsfristen för att ansöka om denna rättighet är begränsad.
Regeringen har meddelat att ansökningarna måste lämnas in före den 27 juli 2025, en deadline som väcker både hopp och oro hos de potentiella förmånstagarna.
Upptäckt av en glömd bestämmelse
Åtgärden avser justeringar av pensionsavgifter som eventuellt har underskattats eller felberäknats under den nämnda perioden. Ett administrativt misstag som länge försummats kan nu ge tusentals pensionärer tillbaka deras leende.
Martin, 72 år, tidigare arbetare inom bilindustrin, är en typisk representant för dem som omfattas av denna åtgärd. ”Jag hörde talas om denna möjlighet av en tidigare kollega. Jag trodde inte riktigt på det i början”, berättar han.
För Jean, som för många andra, är denna höjning mer än en administrativ korrigering, det är ett erkännande av ett helt arbetsliv.
Hur ansöker man om denna pensionsåterbetalning?
Ansökningsprocessen är specifik och kräver viss uppmärksamhet på detaljer. De berörda måste lämna in en fullständig ansökan med bevis på sin yrkesverksamhet mellan 1975 och 1993. Regeringen har inrättat en särskild portal för att underlätta ansökningsförfarandet.
- Kopior av lönebesked från den aktuella perioden
- Bevis på pensionsinbetalningar
- En kopia av identitetskortet
En betydande ekonomisk inverkan
Efterbetalningsbeloppet kan variera avsevärt från fall till fall, och vissa pensionärer kan ha rätt till flera tusen euro. ”Det beror främst på antalet arbetade år och lönen under den perioden”, förklarar en pensionsexpert.
Jean funderar redan på vad detta tillägg skulle kunna betyda för honom: ”Det skulle verkligen kunna hjälpa mig att förbättra min vardag, särskilt med de ständigt stigande levnadskostnaderna. ”
Den tidsfrist som gäller för att lämna in ansökningar sätter de potentiella förmånstagarna i en svår situation. De måste agera snabbt för att inte missa denna möjlighet, som ofta bara kommer en gång i livet.
Experterna rekommenderar att man inte väntar till sista minuten med att påbörja processen, med tanke på den tid det tar att samla in alla nödvändiga dokument.
Informationsmöten
Pensionärsföreningar och vissa offentliga organ anordnar informationsmöten för att hjälpa berörda personer att förstå processen och förbereda sin ansökan.
Utöver den direkta ekonomiska aspekten har denna åtgärd en betydande inverkan på erkännandet av arbetstagarnas rättigheter. Den påminner om vikten av en noggrann och transparent hantering av socialavgifter under karriären.
De berörda uppmanas att kontrollera sin berättigande och inte tveka att be om hjälp med att sammanställa sin ansökan. Eftersom varje situation är unik rekommenderas det att göra en simulering för att uppskatta det potentiella beloppet för återbetalningen och vidta lämpliga åtgärder för att säkra denna rättighet.