Han anger fel IBAN-nummer vid en överföring, förlorar 4 209 euro och banken ger ett oväntat svar

Ett fel kan vara tillräckligt för att inte få någon återbetalning.

När man gör en banköverföring är det vanligt att man skriver fel i någon av de uppgifter som krävs. IBAN, BIC/SWIFT-kod och bankkontonummer är bara några av de uppgifter som bankerna kan begära för att genomföra transaktionen, och många användare kan lätt bli förvirrade.

Ett misstag som blev dyrt

Det var precis vad som hände ett italienskt företag i november 2019, när det gjorde en överföring på 4 209 euro med fel IBAN-nummer. När företaget upptäckte misstaget kontaktade det omedelbart banken för att återkalla transaktionen, men banken svarade nej.

Trots den trevliga överraskningen bekräftade mottagaren av de över 4 000 euro till banken att pengarna inte tillhörde honom, men banken visste redan vad den skulle göra med pengarna som skickats av misstag.

Vem fick pengarna?

När mottagaren avvisade pengarna beslutade banken att behålla summan på över 4 000 euro. Mottagaren av överföringen hade en skuld till banken, som beslutade att använda pengarna för att betala den.

Företaget överklagade beslutet till ABF. Domstolen ogillade företagets överklagande och konstaterade att banken inte var skyldig att återbetala pengarna utan ett uttryckligt ombud från mottagaren.

Domstolen ansåg att bankens kompensation var legitim, eftersom när pengarna har satts in på ett konto blir de en del av kundens tillgångar, som banken kan disponera över.

ABF klargjorde att förekomsten av ett fel inte är tillräckligt för att kräva automatisk återbetalning och att företaget inte hade visat att banken hade berikat sig på ett orättvist sätt. Företaget kan därför kräva ersättning från mottagaren av den felaktiga betalningen, men inte från banken.

Share your love