En turist är upprörd efter att ha fått betala 1 000 euro för tre rätter på en restaurang:

Restaurangen är omgärdad av kontroverser efter ännu en anmälan om orimliga priser.

Ett nytt fall av turistmissbruk har väckt upprördhet på sociala medier och recensionsplattformar efter publiceringen av en upplevelse på restaurangen DK Oyster, belägen på stranden Platis Gialos i Mykonos. En resenär som identifierat sig som Jessica L. anmälde att hon och hennes sällskap efter att ha ätit på restaurangen fick en nota på över 1 000 euro för endast tre rätter, inklusive 350 euro för en enda bit fisk.

Restaurangen, som marknadsförs som en ”exklusiv destination” för dem som söker ”speciella stunder av avkopplande avskildhet”, har varit föremål för flera liknande anmälningar tidigare. Jessica L. var i sin enstjärniga recension på TripAdvisor mycket tydlig: ”Den värsta upplevelsen på Mykonos”, skrev hon. Hon jämförde priserna med andra lyxrestauranger på ön och hävdade att hon inte ens på de mest exklusiva restaurangerna hade betalat så mycket.

Kritiken mot DK Oyster är inte isolerad. Hundratals recensioner på TripAdvisor pekar på att det är en vanlig bluff, där menyerna inte presenteras förrän kunden redan har satt sig och priserna på drycker eller mat avslöjas först efter konsumtion. Vissa turister hävdar att de har pressats att köpa drycker för 58 euro styck, medan andra klagar på bristande transparens och vilseledande taktik från personalen.

Bland de många klagomålen sticker Brooks B. ut, som berättar att han beställde fem drycker till sin familj och blev överraskad av en nota på 1 400 dollar. När han vägrade att betala för aptitretarna debiterades han 400 dollar bara för dryckerna. ”Det här stället är verkligen ett bedrägeri och har verkligt oetiska affärsmetoder. Mykonos regering borde stänga det”, uttryckte han upprört.

Systematisk bedrägeri som affärsmodell

Trots upprepade varningar från drabbade resenärer fortsätter restaurangen att driva sin verksamhet under samma förhållanden. Andra användare, som Odisea, betonar att det inte finns någon lyx eller kvalitet som motiverar priserna och beskriver restaurangen som en ”vulgär strandrestaurang”. Kommentarer som ”det här stället är ett skämt” eller ”det finns inga ord för att beskriva oärligheten” återkommer i dussintals recensioner.

Vissa kunder har till och med rapporterat obehöriga debiteringar på sina kort, rasistisk behandling av personalen och fall där man nekat att servera personer som sökt efter förlorade föremål. Även om det finns enstaka åsikter som försvarar kvaliteten på stället, är de allra flesta överens om att det är en turistfälla.

Den våg av vittnesmål som har kommit har hittills inte lett till någon intervention från de lokala myndigheterna. Turister som Jessica L. ger dock en tydlig varning som, liksom många andra, verkar läggas till en lång historia av bedrägerier mot turister.

Share your love