Meta, den amerikanska koncernen som äger Facebook, Instagram och Whatsapp, tjänade 34,981 miljarder dollar (30,557 miljarder euro) under första halvåret, vilket är 35,4 % mer än de 25,834 miljarder dollar (22,567 miljarder euro) som tjänades under samma period föregående år, enligt de senaste räkenskaperna som presenterats av företaget som leds av Mark Zuckerberg.
Företaget omsatte 89,83 miljarder dollar (78,47 miljarder euro) under de första sex månaderna av året, cirka 19 % mer än de 75,527 miljarder dollar (65,976 miljarder euro) som det tjänade under första halvåret 2024.
När det gäller intäktsfördelningen kom den största delen av Metas omsättning från reklam, som stod för nästan 98 % av den totala omsättningen under perioden med 87,955 miljarder dollar (76,832 miljarder euro), vilket innebär en ökning på nästan 19 % jämfört med 73,965 miljarder dollar i juni 2024.
Samtidigt bidrog divisionen för förstärkt och virtuell verklighet (Reality Labs) med 782 miljoner dollar (683 miljoner euro) till företagets omsättning under första halvåret, vilket är 1,38 % mindre än de 793 miljoner dollar (693 miljoner euro) som divisionen genererade mellan januari och juni förra året.
Metas rörelseresultat uppgick till 37,997 miljarder dollar (33,192 miljarder euro), vilket är 32,5 % mer än de 28,665 miljarder dollar (25,040 miljarder euro) som uppnåddes vid utgången av juni 2024.
Därmed uppgick företagets rörelsemarginal vid utgången av första halvåret till 42,29 %, vilket är 4,34 procentenheter högre än de 37,95 % som uppnåddes under samma period föregående år.
”Hinder från EU”
”Vi förväntar oss att de totala intäkterna för tredje kvartalet 2025 kommer att ligga mellan 47,500 och 50,500 miljoner dollar (mellan 41,493 och 44,114 miljoner euro). Vår prognos utgår från att den aktuella växelkursen har en positiv inverkan på den totala omsättningstillväxten på cirka 1 %”, uppger företaget.
”Även om vi inte lämnar någon prognos för intäkterna för fjärde kvartalet, förväntar vi oss att vår årliga tillväxttakt under fjärde kvartalet 2025 kommer att vara lägre än under tredje kvartalet, eftersom en period med högre tillväxt avslutades under fjärde kvartalet 2024”, tillade företaget.
Å andra sidan har företaget angett att det fortsätter att övervaka det ”aktiva regelverket” och hänvisat till vad det anser vara ”växande juridiska och regleringsmässiga hinder” i Europeiska unionen, som det anser kan ha en betydande negativ inverkan på dess verksamhet och finansiella resultat.
Som exempel nämnde företaget att det samarbetar med Europeiska kommissionen om sitt erbjudande om ”mindre personanpassade annonser” (LPA), som presenterades i november 2024 på grundval av den europeiska lagen om digitala marknader (DMA).
”Allteftersom Europeiska kommissionen ger mer feedback om LPA utesluter vi inte att den kommer att försöka införa nya ändringar som leder till en betydligt sämre upplevelse för användare och annonsörer. Detta skulle kunna få en betydande negativ inverkan på våra intäkter i Europa, redan i slutet av detta kvartal. Vi har överklagat Europeiska kommissionens beslut om DMA, men ändringar av vår modell kan införas under överklagandeprocessen”, betonade Meta.
I detta sammanhang bör det påminnas om att i början av året, under Mobile World Congress (MWC) i L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona), varnade Brendan Carr, ordförande för Federal Communications Commission (FCC) i USA, Europeiska unionen för att han kommer att försvara de stora teknikföretagens (”big tech”) intressen i sitt land mot den ”regulatoriska protektionism” som han anser att Europa håller på att införa.
Carr hänvisade särskilt till lagen om digitala tjänster (Digital Services Act, DSA), som tillsammans med lagen om digitala marknader (DMA) syftar till att skapa en säkrare digital miljö där användarnas grundläggande rättigheter skyddas och lika konkurrensvillkor för företag fastställs.
”Med DSA finns det en risk att överdrivna regler införs. Det är en oro, tror jag, här för människor i Europa, men också för teknikföretag i USA som gör affärer här. Censur som potentiellt hindrar den fria dialogen är något som är oförenligt med vår tradition – med hänvisning till USA – av fri dialog och de åtaganden som dessa teknikföretag har gjort när det gäller mångfald av åsikter”, betonade han.